Theater aan het Vrijthof
Theater aan het Vrijthof is het theater van Maastricht. Hier komt alles samen: een zeer breed palet aan disciplines, van kunst tot vermaak, in de grote en kleine zaal. Wat mist is een middenzaal. En die gaat er in 2029 eindelijk komen. Tijdens de daarvoor nodige verbouwing zal het gebouw een tijd maar gedeeltelijk te gebruiken zijn. Hoe bedien je de makers en het publiek als je even niet over je theaterzaal kan beschikken? Over die vraag wilde de directie zich met het managementteam, de programmeurs en de marketeers gezamenlijk buigen. Ze vroeg mij dit te begeleiden.
opdracht
Maak een opzet voor en begeleid een braninstorm voor 15 mensen, bestaande uit directie, MT, programmeurs en marketeers, om creatieve ideeën te vormen over de invulling van de periode zonder theaterzaal.
aanpak
Met de algemeen en zakelijk directeur heb ik de vraag besproken en de verwachtingen opgehelderd. Na het inlezen in de nodige stukken om enigszins op gelijke informatiehoogte te komen, heb ik een opzet gemaakt voor een sessie en die met de directe besproken. Het werd een sessie van 5 uur, waarin de groep in wisselende opstellingen in een paar rondes ideeën kon spuien, uitwerken en de randvoorwaarden formuleren. Een turbosessie. Een week vooraf heb de deelnemers de opzet gestuurd en hen gevraagd over een paar vragen vast na te denken, zonder er huiswerk van te maken.
resultaat
Het werd een levendige bijeenkomst. De deelnemers hadden er zin in en sommigen hadden wel degelijk er huiswerk van gemaakt. Door het mengen van de groep in verschillende rondes werden ideeën uit meerder perspectieven bedacht en bekeken. De vaart bleef er goed in, door zijpaden te mijden en bezwaren pas op het laatst toe te laten. Op tijd ging de groep naar huis met voldoende bagage om thuis uit te pakken.
looptijd
november 2025




